Makt.

Kunskap är makt.
Jag har just insett att ni inom en snar framtid
kommer att kunna väcka mig mitt i natten
och fråga mig i stort sett vad som helst som gäller svenska språket.
Och ja, Jag kommer kunna svara och förklara och vrida och vända.
Jag kan troligen allt jag behöver kunna för att lära andra människor svenska språket nu.
Jag kan inte allt - men jag är medveten om hur jag kan lära mig mer.
Känns rätt coolt faktiskt.
Alla mina svensklärare har sagt åt mig att jag borde bli journalist,
detta för att jag alltid varit bra på det svenska språket,
kanske främst när det gäller skriften.
Men jag valde inte att bli journalist.
Jag valde någonting annat.
Och jag är mer än säker just nu - att jag har valt rätt.
Det här är stort - det handlar om att språket är makt.
Kunskap är makt.
Det handlar om att jag genom mitt lärande kan lära andra
precis samma sak som jag en dag lärde mig.
Det finaste av allt är att jag kommer få se människor utvecklas.
Jag kommer få vara delaktig i en process.
En process som aldrig kommer att ta slut.
Kunskapen är oändlig - man kan aldrig få för mycket.
Kunskap finns i en mängd olika former - och all kunskap är viktig.
Det handlar om att kunna agera, tolka, reflektera, resonera, skapa.
Man kan fånga kunskapen var som helst, hur som helst, när som helst.
Huvudsaken är att du gör den till någonting bra.

Det handlar om så mycket mer än bara här och nu.





S     a      r       a      h


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0